ZORBALAR

 

    Son zamanlarda yaşanan olaylara baktığımda  zihnimde zorbalık kelimesinin altı kırmızı harflerle çizilir oldu. Zorbalığın yaşı hatta ucu bucağı yok . Okullarda öğrenciler arasında sık rastlanan zorbalık ne yazık ki toplumda elinde güç olanın kibrine ya da hırsına bağlı olarak da karşımıza çıkıyor. Yetişkinler zorbalığa karşı ses çıkartabilirken çocuklar ve gençler genel olarak zorbalar karşısında ses çıkartmıyor. Bu çaresiz sessizlik karşısında da zorbalar daha güçleniyor ve etkileri daha geniş bir alana yayılıyor.
     
       Zorbalık, Akran İstismarı  (bullying): Bir bireyin/grubun bir bireye yönelik uyguladığı, tekrarlayıcılığı ve sürekliliği olan, gücün sistematik olarak kötüye kullanılmasını içeren, zarar  verici ve incitici saldırgan davranış olarak tanımlanmaktadır.

         Ancak, normal akran çatışması ile de arasındaki farkı doğru tespit etmek gerekir. Akran istismarı uzun vadede daha derin izler bırakan , planlı ve kasıtlı yapılmış saldırılardır.

Normal Akran Çatışması;
Eşit güçler, arkadaşlık vardır.
Arada sırada olur.
Ciddi değildir.
Güç ve anlayış  yoktur.
Belli bir kazanç arayışı yoktur.
Pişmanlık ve sorumluluk alma vardır.
Problemi çözmek için çaba sarfedilir.
Eşit duygusal tepki vardır.

Akran İstismarı/Zorbalık;
Güçte dengesizlik, arkadaşlık yoktur.
Tekrarlayıcı olumsuz davranışlar vardır.
Ciddidir. Fiziksel ve ruhsal zarara yol açar.
Güç ve kontrol arayışı vardır.
Güç kazanmayı ya da belli bir eşyayı, parayı almayı deneme vardır.
Pişmanlık ve sorumluluk alma yoktur.
Problemi çözmek için çaba sarf edilmez.
Sadece mağdurda yoğun olumsuz tepkiler vardır.

        Yani silgi yüzünden sıra arkadaşı ile tartışan  çocuk ve  zorla parası gasp edilmeye çalışılan çocuk arasında derin farklar vardır.
     
 Peki Zorbalar Neler Yapar;
          1. Doğrudan zorba davranışlar: Yumruklama, dürtm, çimdikleme, itme, vurma, bağırma, ısırma, tükürme, çete kurma, köşeye sıkıştırma, küfür ya da hakaret etme, tehdit etme, utanç verici şakalar yapma, cinsel içerikli dokunma ya da saldırma, sosyal statüyle alay etme.

          2. Dolaylı zorbalık davranışları; Nefret dolu bakma, bakışları ile taciz etme, küfür içeren el kol hareketleri yapma, nefret dolu sloganlar yazma, dedikodu yayma, web sitelerinde karalayıcı  yazılar, tehlikelere teşvik edici yazılar yazmak.

        Zorbalığa karşı;
        Zorbaların sessizlikten beslendiği asla unutulmamalıdır. Çocuk ve ergenlere zorbalık mağduru olduğunda ailesi ve öğretmenleri ile durumu paylaşması istenmelidir. Ne yazık ki zorbalık mağduru öğrenciler hem korktukları hem de gammaz damgasından korktukları için seslerini genelde çıkartmamaktadır. İşte bu noktada konuyla ilgili bir kurum kültürünün oluşturulması gereklidir.
         Ailelerin de çocuklarına bu konuda destekleyici bir tutum takınmaları önemlidir. Zorbalık mağduru öğrenciler, ailelerinden çekindikleri için bu istismarlara ne yazık ki ses çıkaramamaktadır.
   
   Ayrıca, zorba öğrenciler bu tutumlara neden sahip? Bu konuda da okul yönetimi ile öğrenci ailesinin işbirliği ve uzlaşması da öğrencide olumlu davranış değişikliğine yardımcı olabilir. Ayrıca, öğrencilerin girşkenliklerini arttırmak, sosyal izolasyona izin vermemek, öfke yönetimi çalışmalarını yapılması da okulda alınabilecek önlemler arasındadır.

        Dünyanın her ülkesinde bu sorunla karşılaşılmaktadır. 1970'den bu yana bir çok araştırmacı okul çocukları ve gençlerin yaşadığı akran istismarı/zorbalık konusunda çalışmalar yapmaktadır. 1982 yılında Norveç'te 10-14 yaşları arasındaki  üç erkek çocuğunun yaşıtları tarafından yaşıtları tarafından zorbalığa uğradığına ve sonrasında bu çocuk ve ergenlerin ölümle sonuçlanan intihar haberlerine ilişkin haberler yayınlanmıştır. Bunun üzerine 1983 yılında Norveç Milli Eğitim Bakanlığı tarafından ilk ve orta dereceli okullarda akran istismarı sorununa karşı kampanya başlatması tetikleyici olmuştur. Akran istismarını önleme müdahale programlarının bu olayları azalttığı tespit edilmiş ve sistematik çalışmalar başlamıştır.
   
     Ülkemizde ne yazık ki konuyla ilgili geniş kapsamlı, kampanya niteliğinde çalışmalar Milli Eğitim Bakanlığı tarafından organize edilmemiştir. Okullardaki öğretmenlerin çalışmalarını genel olarak kapsayacak Akran İstismarı/Zorbalık çalışmasına mutlak ve öncelikli olarak ihtiyaç vardır.

Kaynak:
Okulda Zorbalık/Kök Yayıncılık
Okulda Akran İstismarı /Kök Yayıncılık
http://bullying.co.uk/
----------------------------------------------------------------------------------------------------
     Son olarak: Baharın gelmesiyle birlikte alerjik bünyeli çocuklar için de zor günler başladı. Bu yazıyı yazarken evimin en küçüğü Ege hastane dönüşü yorgun düştü, uyuyor. Alerjik astımı olanlar özellikle bu sıralar çayırdan, çiçekten, polenden uzak tutmaya lütfen dikkat edin.
      Sağlıcakla....


Yorumlar